Goede voornemens en hoe je ze laat slagen

Er begint weer bijna een nieuw jaar. Oliebollen, vuurwerk, champagne, gelukwensen aan vrienden en familie en natuurlijk de goede voornemens. Omdat ik altijd mensen goede voornemens hoorde maken waar ze dan later op terugkwamen, had ik ooit besloten dat het flauwekul is die toch niet werkt en er zelf maar niet mee bezig moest gaan. Daarin ben ik van mening verandert. Het roepen van je doel (je goede voornemen) is stap 1. En door stap 1 verstandig te doen, kun je je kans op succes vergroten: op deze manier kán het niet meer fout gaan.

Een aantal doelen die mensen stellen met oud en nieuw: ik wil afvallen, ik ga stoppen met roken, ik moet vaker naar de sportschool, ik wil geld besparen. Het is niet vreemd dat juist rond deze tijd er meer reclames zijn voor dieetproducten en kortingen op sportscholen. Je kunt zelf de kans op succes vergroten door een paar dingen in gedachte te houden. Ten eerste maak je je doel heel specifiek en bovendien zorg je dat je niet te veel wil bereiken.

Specifiek

Maak je voornemen specifiek en maak voor jezelf ook duidelijk waarom je het gaat doen. Als voorbeeld in deze post neem ik “ik wil geld besparen”, omdat ik daar zelf succes mee heb behaald. Je kunt dezelfde oefening doen voor afvallen, stoppen met roken of iets anders wat jij graag wil, maar dat zijn paden waar ik geen ervaring in heb en dus hooguit als buitenstaander een (waarschijnlijk onterechte) mening over kan hebben.

Goed, ik wil geld besparen. Dat kan op een heleboel manieren, namelijk overal waar je geld aan uitgeeft: je telefoon, eten, uitgaan, vakantie, kleding, je huur, de energierekening, je auto, etc. Veel mensen met die doel in hun hoofd gaan met hagel schieten, besparen op alles wat ze kunnen en komen uit met weinig resultaat. Waarom? Omdat je terecht komt in een levende hel, waarin niets leuk meer is en je helemaal vanzelf weer terugvalt in oude patronen. Het eindstation: roepen dat goede voornemens flauwekul zijn en terug zijn bij het startpunt.

Wat wel werkt is twee dingen te kiezen en daar je doel op af te stemmen. Welke twee je moet kiezen is voor iedereen anders. Eet je veel buiten de deur, dan zou je op eten kunnen besparen. Ga je elke week uit, dan zou je daar in kunnen minderen. Het kan moeilijk zijn om geschikte doelen te kiezen, maar het helpt als je gaat kijken naar wat je écht belangrijk vind. Bespaar niet teveel op die dingen die je gelukkig maken, maar bespaar des te meer op die dingen die voor jou eigenlijk niet zo veel betekenen.

Nog specifieker

Als je twee dingen hebt geselecteerd, ga je vervolgens nog een stap verder in het specifiek maken. Je bent al gegaan vanaf “ik wil geld besparen” naar bijvoorbeeld “ik wil minder uitgeven aan uitgaan en aan telefoonkosten”. De volgende stap is vastleggen wanneer je succes hebt behaald. Deze stap is cruciaal: het maakt je doel heel specifiek en het zorgt er bovendien voor dat je onderweg kunt checken hoe ver je al bent.

Ga je bijvoorbeeld elke week uit en geef je op zo’n avondje gemiddeld 50 euro uit, dan is je startpunt dus 200 euro per maand. De grootste kans op succes haal je, als je je doel zo’n 25% tot 33% onder je startpunt legt, laten we bijvoorbeeld 140 euro per maand kiezen als doel. Hetzelfde kun je doen met je telefoonkosten: zit je nu op 40 euro per maand, dan is 30 euro per maand een heel mooi doel.

Leg de lat niet te hoog! Als je nu elke week uitgaat, besluit dan niet ineens om nog maar 1x per maand uit te gaan. Wat je dan zult merken is dat je wereld ineens zo hard verandert, dat je je afvraagt waar je aan begonnen bent. Voor je het weet keer je terug naar je oude patroon en zul je zien dat je er geen stap mee bent opgeschoten. Houdt voorlopig die 33% als bovengrens aan.

Hoe snel

Nu ben je al gekomen van “ik wil geld besparen” tot bijvoorbeeld “ik ga per maand 60 euro minder uitgeven aan uitgaan en ik ga 10 euro minder uitgeven aan m’n telefoon”. Zie je al hoe specifiek je bent in je goede voornemen? Je kunt nu precies zeggen of je je doel hebt gehaald of dat je nog even een tandje bij moet zetten. Er is nog één manier waarop je nog specifieker kunt zijn: zet een deadline neer wanneer je je doel gehaald wil hebben.

Wederom hoeft die deadline niet in januari te liggen: een te grote verandering is goedbedoeld, maar geeft je wel een enorme klap en zorgt er vaak voor dat je weer terugvalt in je oude patroon. Doe het daarom geleidelijk en leg je einddatum wat verder in de toekomst, bijvoorbeeld over 3 of 6 maanden.

Neem nogmaals het voorbeeld van uitgaan: voorheen gaf je 200 euro per maand uit, misschien wordt dat in januari 185, in februari 170, in maart 160, in april weer 170, in mei 150 en in juni 140. Het is niet erg als je een maandje wat omhoog gaat om wat voor reden dan ook, als je er maar voor zorgt dat je daarna weer bijstuurt om toch tot je doel te komen. En daarom is het belangrijk om je doel heel specifiek te maken, want dan weet je wanneer je goed zit en wanneer je moet bijsturen.

Kans op succes vergroten

Nu je precies weet wat je gaat bereiken (“vanaf juni geef ik nog maar 140 euro per maand uit aan uitgaan en 30 euro aan m’n telefoon”) ben je al beter voorbereid dan 90% van iedereen met een goed voornemen. Er zijn nog twee dingen die je kunt doen om je kans op succes te maximaliseren en 98% achter je te laten: maak voor jezelf héél duidelijk waarom je dit gaat doen en betrek je vrienden erbij.

In de aanloop naar juni toe heb je met dit systeem al ruim 200 euro bespaart, de tweede helft van het jaar bespaar je maandelijks 70 euro, wat dus 420 euro oplevert in 6 maanden tijd. Dat betekent dat je ruim 600 euro hebt overgehouden aan het einde van 2012. Bedenk nu meteen wat je daarmee gaat doen, bijvoorbeeld een wintersportvakantie of een nieuwe TV. Kies een doel dat je erg leuk vindt en dat je graag wil. Zorg er nu voor dat je regelmatig herinnerd wordt aan dit doel, bijvoorbeeld door een foto van een sneeuwpiste aan je muur te hangen. Op die manier weet je heel goed waarom je een keer een weekje uitgaan overslaat of een keer een biertje laat staan.

Betrek ook je vrienden erbij. Als je vrienden weten wat je doel is, kunnen ze er rekening mee houden en je er zelfs bij steunen. Het werkt zelfs nóg beter als je vrienden meedoen, zodat je elkaar kunt helpen! Om met bovenstaand voorbeeld verder te breien: als je met z’n allen afspreekt om op uitgaan geld te besparen en ieder voor zich een spaarrekening voor de wintervakantie opent, kun je de volgende vakantie lekker met je vrienden gaan snowboarden in Oostenrijk.

Owh, en ten slotte: zet elke maand het geld dat je bespaart hebt op een aparte spaarrekening, zoals ik in een eerdere post heb beschreven, om te voorkomen dat je het per ongeluk uitgeeft aan andere dingen en daarmee alleen het probleem verplaatst. Je doel is om te sparen voor die wintervakantie, niet om te minderen op uitgaan en daarmee duurdere kleding te bekostigen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s